09 Maj
public relations

Public relations a budowanie świadomości marki

Marka, zwana też brandem, to nie tylko nazwa i logo firmy, ale także zbiór skojarzeń jakie budzi dana firma. Każde przedsiębiorstwo z pewnością chce, by jego marka była kojarzona z cechami pozytywnymi, jakimi jak dobra cena, czy jakość wyrobów.

Public relations i uwaga klienta

public relations Jednak jak to zrobić? Samo wykonywanie dobrym produktów nie wystarczy. Trzeba jeszcze pokazać klientom firmę z jak najlepszej strony. Reklama jest przy tym znacząca, w końcu głównie dzięki niej dowiadujemy się o nowych firmach i produktach. Działania marketingowe to oczywiście główny składnik budowania świadomości marki i public relations. Takie zabiegi są wykonywane przede wszystkim przy wprowadzaniu nowych produktów i usług na rynek, przy zmianie wizerunki firmy lub przy jego podtrzymywaniu, przypominaniu się kupującym, czy promowaniu konkretnych wyrobów. Promocja nie może być zbyt nachalna, bo to zniechęci klientów, jednak musi być kompleksowa. Agencja public relations musi wiedzieć, jaki efekt firma chce uzyskać, jak chce się prezentować w oczach klientów. Firma musi przede wszystkim wiedzieć do kogo kieruje swoją ofertę i czego oczekują jej klienci.

public relations Jeśli sprzedaje się luksusowe wyroby, takie jak perfumy, profesjonalne kosmetyki, czy biżuterię ze złota to wiadomo, że taka marka powinna się kojarzyć z elegancją, wyrafinowanym smakiem, czymś niedostępny dla każdego, wyjątkowym, wartym przy tym swojej ceny. Klientem jest osoba z zasobnym portfelem, która chce zapłacić za wysoką jakość produktów. Firma spożywcza może nawiązywać do pochodzenia produktów z których przygotowuje przetwory (lokalne firmy, polscy rolnicy), do braku substancji chemicznych i konserwujących, smaku jak u mamy, czy tego, że produkt jest zdrowy. Tutaj klienci mogą lokować się w każdej grupie wiekowej, społecznej itd. Coraz częściej do budowania świadomości marki stosuje się media społecznościowe. Tam administratorzy stron umieszczają informacje o nowościach i promocjach, sukcesach firmy, jak również rozmawiają z klientami, co stwarza wizerunek firmy przyjaznej klientowi, jak i profesjonalnej i nowoczesnej. Warto czasem także odświeżać wizerunek marki, czyli przypominać się klientowi, jak również wprowadzać drobne modyfikacje wizerunkowe, na przykład poprzez wprowadzanie nowych linii produktowych (tańszych lub droższych niż zazwyczaj, bardziej naturalnych, na dawnych recepturach, czy skierowanych do młodszej grupy wiekowej).

W ten sposób przedsiębiorstwo poszerza swój zasięg wizerunkowy, zyskuje nowych klientów, a także podtrzymuje sobą zainteresowanie.