05 Cze

Na czym polega aromamarketing?

W krajach takich jak USA, Australia czy Japonia aromamarketing jest wykorzystywany od dawna, ale w Polsce to w miarę nowe zjawisko. Korzystanie z tego rozwiązania jest proste i niskobudżetowe, a mimo to przynosi świetne rezultaty. Inwestując w taki marketing niewielki budżet, marki mogą w znaczący sposób zwiększyć swoje dochody. Jest to odmiana marketingu sensorycznego, dzięki której podwyższa się sprzedaż danych usług.

Aromamarketing – zalety

Marketing zapachowy działa na ludzką podświadomość, wywołuje uczucia i wyzwala dane skojarzenia. Większość osób przechodząc obok piekarni, czując zapach świeżych wypieków, ma ochotę na to, by skusić się na zrobienie w niej zakupów. Jeżeli na dodatek podczas zakupów zdarzy się coś miłego, np. ktoś spotka swojego przyjaciela, te kilka odczuć zostanie powiązane w jedno, przyjemne wspomnienie. Na tej zasadzie działa właśnie marketing zapachowy. Na rynku istnieją specjalne firmy, które zajmują się dystrybucją dyfuzorów roztaczających odpowiednio dobrane zapachy do sklepów i marek. Nuty zapachowe są starannie dobierane i są zależne od działalności danej firmy. Do barów i restauracji dobiera się zapachy kojarzące się z wonią świeżego jedzenia, ziół czy kawy. Do ekskluzywnych sklepów, sprzedających produkty z najwyższej półki, dobiera się zapachy oparte o woń mocnych perfum, np. tych o dominującej nucie piżma. Badania naukowe ukazują, że stosowanie aromamarketingu zwiększa zainteresowanie klienta, a czas przebywania w danym miejscu się wydłuża. Nie tylko w sklepach, czy innych lokalach usługowych, korzysta się z tego rodzaju marketingu.

Aromamarketing stosuje się także wewnątrz prywatnych firm. Badania potwierdzają, że pracownicy stają się bardziej produktywni i skupieni na swojej pracy. Tam wybiera się jednak lżejsze zapachy, tak by nie były one zbyt uciążliwe dla pracowników. Marketing zapachowy działa na sensorykę i podświadomość człowieka. Gdy produkty sklepy odzieżowego pachną mocnym perfum, kupujący podświadomie powiąże produkt z czymś luksusowym. Gdy na przestrzeni kasyna czy baru roztoczy się zapach jedzenia, każdy z klientów będzie bardziej skory do zamówienia tam drobnych przekąsek, dzięki czemu nie tylko wyda w tym miejscu więcej pieniędzy, ale również spędzi tam więcej czasu. Aromat powinien być dobrany do miejsca jednorazowo i niezmiennie mu przypisany. Dane nuty zapachowe powinny się kojarzyć z konkretnym miejscem. Wiele marek zamawia dla siebie odpowiednie „logo zapachowe”. Jest to aromat przypisany danej marce, skomponowany przez ekspertów wedle indywidualnych potrzeb. Zaprojektowana woń powinna być jedyna w swoim rodzaju, tak by nie można było jej podrobić.

Marketing zapachowy to nowość na polskim rynku, ale obecnie powstaje coraz więcej firm zajmujących się komponowaniem zapachów dla poszczególnych firm i marek. Warto wybrać markę, która przed wprowadzeniem danego aromatu, wykona ogólne badaniach na klientach.